Servei Andorrà d'Atenció Sanitària
Compres
El Servei de Compres està organitzat en tres àrees diferenciades per facilitar-ne la gestió interna:
- Logística i magatzem
- Compres, concursos i administració
- Comissió de compres
Logística i magatzem
S’ocupa de la tasca de reposició i control dels diferents estocs de consumibles que es troben ubicats en les distintes unitats o serveis, a banda de controlar l'estoc del magatzem central per evitar trencaments d’existències alhora que es vetlla per optimitzar-ne la rotació.
Durant l’any 2013 s’ha dut a terme una tasca important per actualitzar i millorar els circuits de reposició dels magatzems perifèrics, amb la introducció del sistema de doble calaix, revisant i actualitzant els estocs de les unitats afectades amb nous pactes de consum i centralitzant la gestió d’aquells productes controlats des d’altres àrees, especialment, Infermeria. Amb aquesta acció, el control de tots els subministraments es monitoritzarà des del servei central de compres per reduir al màxim la ineficiència que dimana dels articles sense rotació, material obsolet, caducat, etc.
Compres, concursos i administració
L'activitat està centrada en la tasca de recerca, compra i negociació directa dels millors productes i preus amb els distints proveïdors.
Els resultats derivats de la gestió duta a terme durant aquest exercici (quant al material fungible, pròtesis i osteosíntesis) han representat un estalvi del 9% aproximadament, seguint en la línia iniciada durant el 2012, quan la reducció va ser del 8,5%.
Veure taula Import de les compres efectuades
En aplicació de la Llei de contractació pública del 9 de novembre del 2000, qualsevol compra de material amb un import que excedeix dels 7.500 € s’ha d’efectuar a través d’un procediment concursal.
Les licitacions a través del procediment de concurs públic comporten preparar tota la documentació necessària, assistir a les sessions d’obertura de pliques, valorar les ofertes presentades, efectuar les proves escaients de cada producte i emetre els corresponents informes que permetin a la direcció prendre la decisió més escaient als interessos de la institució.
Durant el 2013 es van efectuar un total de 18 concursos d’inversió i 15 de despesa. Els concursos següents han estat gestionats directament pel Servei de Compres:
- Detergents bugaderia: l’adjudicació es va produir durant el setembre. Un dels objectius d’aquest concurs era la millora en la definició dels programes de rentat que permetés una reducció de la despesa d’aproximadament un 5% i que a la vegada contribuís a una gestió dels residus més eficient, que, indubtablement, incidirà en el compromís en la millora del medi ambient que té la institució.
- Roba, llenceria i calçat professional: amb la decisió d’unificar el color del calçat s’ha assolit una reducció l'estoc de sabates de 6.500 € aproximadament. Amb aquest nou criteri, en concentrar volums de compra més alts d’un sol tipus de calçat, els preus unitaris dels productes s'han reduït un 6%.
- Externalització equips d’impressió: aquest concurs s’ha treballat conjuntament amb el Servei de Sistemes d’Informació i se n'ha començat la implantació durant el primer trimestre del 2014. A banda de reduir el parc d’impressores i els corresponents consumibles, s’espera una racionalització de la despesa i del nombre d’impressions.
- Cobertura quirúrgica: el criteri tingut en compte, a banda de la reducció econòmica que ha estat del 19%, ha estat afavorir l’assoliment de la traçabilitat dels materials implantables. L’empresa adjudicatària ha posat a la nostra disposició un sistema de radiofreqüència informatitzat que permet fer el seguiment de tot el material a través d’una única etiqueta en què consten les dades de caducitat, el número de lot i la referència del material, relacionat directament amb el nostre sistema de gestió de pacients HCIS i integrat en el nostre aplicatiu de gestió econòmica JDE.
- Nou sistema de gestió dels magatzems perifèrics: ha consistit a substituir l’antic sistema per un sistema logístic de doble calaix, que ha permès reduir els estocs, controlar les caducitats dels productes i millorar els circuits de reposició del material. Al mateix temps, possibilita l'administració i el control d’un gran nombre de referències de material que fins ara havien de ser gestionades directament per personal d’infermeria, amb la consegüent minva del temps de dedicació a la missió principal, que és l’assistència als pacients. En una primera fase s’ha implantat a:
- Totes les unitats d’hospitalització
- Bloc quirúrgic
- Bloc obstètric
- Hospital de dia