ACTUALITAT SAAS
29 / 10 / 2026
El Servei Andorrà d’Atenció Sanitària fa un nou pas per a tractar el dolor neuropàtic crònic. A finals de setembre de 2026, s’ha dut a terme una primera intervenció mèdica a Andorra amb la implantació d’un neuroestimulador medul·lar destinat a tractar un dolor neuropàtic crònic de l’extremitat inferior, resistent als tractaments habituals.
La intervenció ha estat realitzada pel Dr. Laurent Vinikoff, neurocirurgià francès integrant de la plantilla orgànica del servei de Traumatologia i Cirurgia Ortopèdica que exerceix a Andorra des de l’any 2018, en estreta col·laboració amb la Unitat de Tractament del Dolor Crònic del SAAS, coordinada per la Dra. Anna Boada i amb la participació de la infermera de la unitat, Carlota De Miguel.
La indicació de l’estimulació medul·lar s’ha establert després d’una valoració conjunta i multidisciplinària amb tot l’equip de la unitat (que inclou professionals de l’àmbit de l’anestesiologia, la radiologia, la rehabilitació, la traumatologia, la medicina interna i la salut mental). La tècnica es desenvolupa en dues etapes. En primer lloc, s’introdueix un elèctrode fi a l’espai epidural, a nivell de la columna toràcica, sota anestèsia local i sedació lleugera. D’aquesta manera, el pacient es manté prou despert per participar en la intervenció i indicar si les sensacions produïdes per l’estimulació, anomenades parestèsies, corresponen adequadament a la zona dolorosa. Es realitza així un període de prova d’aproximadament una setmana per valorar l’eficàcia del tractament. Quan aquesta fase de prova és satisfactòria, amb una reducció d’almenys el 50 % del dolor inicial, l’elèctrode es connecta, en una segona intervenció sota anestèsia general, a un petit generador implantat sota la pell, comparable, pel seu principi de funcionament, a un marcapassos.
En aquest primer cas, els resultats han estat molt positius, amb una disminució important de la intensitat del dolor. L’estimulació medul·lar permet modular la transmissió dels senyals dolorosos a nivell de la medul·la espinal, actuant, d’alguna manera, com un «interruptor» sobre les vies del dolor.
Aquesta primera implantació a Andorra duta a terme a l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell representa una nova etapa en el tractament especialitzat del dolor neuropàtic crònic i posa en valor la col·laboració entre la neurocirurgia i la medicina del dolor.