Centre Hospitalari Andorrà
Projectes
Dins del Pla de qualitat d’Infermeria es van definir àrees de millora i s’han desenvolupat diversos projectes, alguns plenament desenvolupats, altres en procés i alguns més que tenen una durada indefinida.
Qualitat assistencial i seguretat del pacient
- Desenvolupar el projecte de Seguretat del Pacient
Seguint les recomanacions de l’OMS, s’han implementat procediments, protocols i actuacions que estan dirigits a millorar la identificació de pacients, millorar la comunicació durant el traspàs de pacients, la realització del procediment correcte en el lloc del cos correcte i millorar la higiene de les mans per prevenir les infeccions. Aquests projectes es van iniciar el 2013 i continuen el 2014. - Actualitzar els circuits dels processos crítics.
S’han actualitzat els següents circuits: circuit alta, circuit ingrés, circuit avís per a l'atenció mèdica, circuit trasllat intracentre, circuit trasllat CSS, circuit trasllat interhospitalari, passi de visita mèdic CIR.
Es manté aquest projecte per al 2014, quan es finalitzaran els següents circuits: circuit ortopèdies (pendent d’implantació), circuit ostomies/VAC, circuit diabetis/nafres, circuit trasllat CAP. - Implementar audits d’avaluació de l’aplicació dels procediments d’infermeria.
Al novembre es van fer audits de les higienes dels pacients enllitats en les plantes d’hospitalització. Els resultats es presentaran a principi del 2014 al grup de qualitat de les referents d’hospitalització per concretar accions de millora.
Al llarg del 2014 es realitzaran més audits en relació amb els procediments de sondatge i instauració i control de les vies i els seus apòsits. - Elaborar i implantar el quadre de comandament integral de la direcció d’Infermeria.
Seguint la monitorització del registre i seguiment dels indicadors de qualitat se n’ha estructurat la base en MyVision dintre del quadre de comandaments del SAAS i al llarg del 2014 es vincularan amb els objectius de la direcció d’Infermeria. - Identificar i elaborar els procediments i les normatives necessàries per tal de millorar l’atenció.
S’ha implementat amb el treball dels grups de qualitat amb l’aportació dels referents de cada servei. CAA. - Definir i implantar la figura de la infermera referent i de la infermera experta.
Es va realitzar una recerca bibliogràfica de definicions des de la qual es va elaborar la proposta de definició i competències.
Es va sol·licitar la descripció d'activitat a cada una de les IR i IE per tenir una referència de la seva activitat.
El 2014 s’actualitzarà la proposta elaborada i se n’informarà el Comitè Assistencial, per finalitzar el document que es lliurarà a RH i que es presentarà al personal. - Desenvolupar la nostra participació en el projecte IHAN.
Després de la creació de la comissió de la lactància materna (2012), el 2013 es van aprovar els documents IHAN que es van difondre juntament amb els documents elaborats per la comissió.
Es crea el decàleg i el tríptic dels documents anteriors amb l'elaboració dels pòsters informatius acreditatius.
Es crea un grup de 9 persones per preparar-les com a formadores de formadors. Aquestes formacions es van realitzar el març i el juliol del 2013.
El 2014 es realitzarà la formació de la resta de personal previst en el projecte. Llevadora J. Ferrando. - Desenvolupar la Comissió de Qualitat d’Infermeria.
S’han desenvolupat uns grups de millora que cada setmana treballen diversos temes relacionats amb la qualitat. Al llarg del 2013 hi ha hagut reunions però no s’ha arribat a un funcionament regular dels grups de treball fins a final d’any, aquesta tasca es consolidarà plenament el 2014.
Principalment s’ha portat a terme la reavaluació dels procediments d’infermeria, que continuarà periòdicament revalorant dits procediments amb una validesa màxima de 4 anys, i introduint nous procediments que exigeix la pràctica assistencial. - Definir la cartera de serveis d’Infermeria
Ha estat definida amb la nomenclatura NIC, NOC, NANDA (NNN) i presentada al Consell de Gestió del SAAS i al ministeri de Salut i Benestar. CAA.
Continuïtat assistencial
- Definir i implementar l’informe d’alta d’infermeria.
S’han preparat els requeriments de l’informe d’alta d’infermeria i es van passar a Sistemes d’Informació. A final d’any es van preparar en l’entorn de proves i estan en fase de valoració. - Definir i implantar la figura de la infermera d’enllaç.
S’ha realitzat una recerca bibliogràfica i aquest projecte té continuació el 2014. S’està valorant la seva adaptació a l’hospital. - Elaborar plans de cures compartits amb els serveis d’Atenció Primària i Sociosanitaris.
Estan en procés i continuen per el 2014. - Desenvolupar el projecte Pacient Fràgil
Projecte desplaçat al 2014. DI
Estan en procés i continuen per al 2014:
- Aprovar passamans i targeta informativa per a la consulta de diabetis.
- Condicionar i revisar el full de criteris d’ingrés del pacient quirúrgic i la proposta d’organització de l’agenda de la consulta d’infermeria prequirúrgica.
- Realitzar un pla de formació del personal de consultes que sigui polivalent; cobrir diferents consultes.
- Acabar el pla d’espais Clínica i Hospital.
- Definir i desenvolupar l’aportació d’infermeria dins les xarxes de salut (diabetis, cures pal·liatives, salut mental, maternoinfantil).
- Potenciar equips de treball compartits amb les infermeres d’AP (ferides, diabetis, cures pal·liatives, etc.) i llevadores.
- Estan en procés i continuen per al 2014.
- Desenvolupar i consolidar les CE d’Infermeria.
- S’ha acabar el projecte VAC, amb el seu procediment.
Estructura i organització dels serveis
- Millorar i augmentar el temps d’atenció directa al malalt.
S’ha establert el calendari de reunions setmanals amb el Servei de Rehabilitació i de les reunions setmanals amb els referents.
També s’ha ha preparat la disponibilitat dels portalliterds a planta, en què es van definir les actuacions per fer i el seu horari.
La integració dels arpells de constants a l'HP-HCIS queda pendent al pas a la versió 3.10 al llarg del 2014. P. Rioja - Reorganitzar el servei de l’Hospital de Dia.
Es va enviar una carta a tots els metges d'H. Dia-1 i amb les seves respostes es van revisar els nous increments d'activitat i es van reorganitzar les agendes de pneumologia, a més de crear una nova agenda Pneumologia-broncoscòpies.
L'elaboració Normativa de funcionament Hospital de Dia està en procés i continua per al 2014. A. Berenguer - Definir l’estructura organitzativa de la direcció d’Infermeria.
- Unificar formats i continguts dels documents de treball (registres, formularis, etc.).
Esta en procés i continua per al 2014. J. Ferrando - Definir i optimitzar l’organització dels serveis (horaris, accions, responsabilitats, etc.).
Condicionar i donar un nou format al passamans d'HD i condicionar i donar un nou format al full informatiu i targeta de l'horari de visites d'aguts. Està en procés i continua per al 2014. CAA. - Jornada de portes obertes per als alumnes.
- Definició de les competències per grup laboral.
- Identificar i protocol·litzar processos i accions rellevants (canvi de torn, acollida del pacients, etc.).
S’ha definit un canvi de torn per a Infermeria, amb un passi de claus de tòxic seguit de una distribució de les tasques un cop acabat.
Al migdia es realitza un canvi de torn amb un format mes reduït per conèixer la situació en aquell moment (miniparte) P. Rioja - Monitoritzar les càrregues de treball dels serveis. Projecte per al 2014.
- Optimitzar els Serveis de Treball Social i Voluntariat.
S’ha mantingut l'estructura del servei pendent del seu canvi de dependència. M. Camps - Actualitzar el dimensionament de les plantilles dels serveis.
S’han realitzat diverses reunions amb la directora d'Infermeria i les coordinadores de cada àrea definint la plantilla actual i s’ha col·laborat en l'elaboració de nous projectes, serveis o modificació dels actuals dimensionant les necessitats de personal i readaptant la planificació. L. Bentanachs - Redefinir l'organització, els circuits interns de l'AQO.
S’ha realitzat una proposta que està en estudi i que s’acabarà de definir el 2014. M. Escrig - Reorganitzar del servei de portalliteres.
S’ha preparat la nova organització del servei de portalliteres amb el nou projecte de suport a hospitalització. E. Albert - Planta de Salut Mental sense fum
Després d’una sèrie de reunions per a la preparació del projecte es va definir un protocol, passamans i targeta informativa.
Tot seguit es va fer formació a tot el personal de SM. Finalment, el 15 d’abril es va tancar la sala, que comporta la reestructuració del servei d'aguts amb 5 habitacions dobles i d'2 individuals. - Desenvolupar la unitat d'estudi del son i d'EEG
S’ha format 2 persones en EEG. També s’ha format el personal de la unitat sobre codificació teòrica i pràctica de l’estudi del son. S’ha realitzat una actualització del full d’activitats del personal, tant de la infermera con de l’auxiliar.
Control i contenció de la despesa
- Monitoritzar les despeses de material i productes que s’utilitzen als serveis.
Projecte per al 2014. - Elaborar un quadre de comandament que faciliti el seguiment i control de les despeses.
Pendent del desenvolupament del quadre de comandament general. - Analitzar els consums de recursos materials dels serveis en funció dels perfils dels pacients i de la intensitat de les cures d’infermeria. Projecte per al 2014.
- Adequar les plantilles amb els recursos tenint en compte la càrrega assistencial.
Sistemes d’informació i circuits de comunicació
- Definir i actualitzar els circuits de comunicació interna i externa, ascendent, descendent i horitzontal.
- Millorar i implementar el Pla d’acolliment per als nous professionals i estudiants.
S’ha realitzat una recerca bibliogràfica i s’ha buscat informació en altres centres.
Per al 2014 s’ha d’elegir o definir el model que cal seguir, i organitzar un dossier en què es defineixi i desenvolupi la figura del tutor.
S’ha de crear / implementar una eina per a l’avaluació (inicial i periòdica), i en funció de les competències necessàries per a cada lloc de treball, determinar una estada mitjana d'FC/integració/adaptació. - Potenciar la participació dels professionals en congressos i altres actes científics / educatius / divulgatius / investigació.
- Potenciar l’intercanvi de coneixement amb altres professionals, estades, publicacions.
- Definir el circuit de difusió dels agraïments i suggeriments dels usuaris.
- Definir programes de formació i reciclatge dels professionals que afavoreixin la polivalència.
- Complementar i consolidar la utilització de l’ECI i seguir la implantació del projecte RADIUS amb el desenvolupament de noves aplicacions d’infermeria.
S’han fet reunions freqüents amb les referents que han aportat els elements que faciliten i dificulten l’ús de l’eina.
Aquesta informació s’ha traspassat a Sistemes d’Informació.