Centre Hospitalari Andorrà
Farmàcia
Activitat
Veure taula activitat global
Veure taula dades globals de l'activitat expressades en urv 2013
Activitat assistencial
El Servei de Farmàcia manté el perfil d’activitat que es va iniciar l’any 2012:
- En l’àrea de dispensació de medicaments, continua la reducció derivada del descens d’activitat intrahospitalària (-7,83%) i continua l’increment de l’atenció de pacients externs (4,64%). El segment que ha crescut més és el pacient oncològic amb tractament antineoplàstic oral.
D’altra banda, la incorporació del Centre Penitenciari i tot un exercici complet de dispensació a la Residència Sant Vicenç d’Enclar ha originat un increment de l’activitat de dispensació de farmàcia externa no SAAS del 67,32% respecte a l’any 2012. - L’activitat de la secció farmacotècnica ha experimentat un canvi de tendència i s’ha incrementat en xifres globals un 4,39%.
Aquest increment de l’activitat es manifesta tant en la preparació de fórmules estèrils (31,5%) com en l‘increment de preparacions de citostàtics (7,82%).
L’activitat de preparacions citostàtiques representa més del 50% de tota l’activitat d’aquesta secció.
L’activitat en Nutrició Artificial s’ha reduït, més en Nutrició Parenteral (32,94%) que en Nutrició Enteral (4,78%).
Veure gràfic Elaboració de fòrmules
Activitat de farmàcia clínica
L’activitat de farmàcia clínica orientada a la seguretat del pacient i a l'eficiència del tractament farmacològic és un actiu en creixement constant.
La implementació de la prescripció electrònica assistida (PEA) ha suposat incorporar dins dels actes mèdics de prescripció de medicaments elements de seguretat en el procés natural del medicament, cosa que ha evitat que el farmacèutic hagi de fer intervencions directes. Aquest fet desitjable es manifesta en reducció d'intervencions.
L’activitat de Farmàcia, mesurada en URV, indica una situació de lleuger increment del 3,5% (2013 = 1.049.994,42 i 2012 = 1.014.201,50 ).
L’activitat de Farmàcia Clínica està desglossada en quatre apartats:
- Les intervencions farmacèutiques sobre les prescripcions aquest any s’han reduït un 10,04% per l’efecte de la PEA. L’adhesió a la guia s’ha incrementat, s’han reduït les substitucions farmacològiques un 42,7%.
- L’activitat sobre els pacients en programa de Nutrició Artificial s’ha incrementat un 18,9 % i les unitats de nutricions elaborades han disminuït.
- L’activitat de Farmacovigilància mesurada amb l’indicador "Número d’informes de Farmacovigilància emesos" s’ha reduït un 18,48%.
- L’activitat d’informació de medicaments s’ha incrementat en general.
L’activitat d'informació individualitzada al pacient d’alta ha estat promocionada de forma molt activa i s’han minimitzat les dificultats de coordinació amb el circuit d’alta dels pacients diana. Els resultats han estat un increment del 67,94%.
Veure gràfic Intervencions farmàcia clínica
Qualitat asistencial i millores organitzatives
- Informatització dels processos relacionats amb els medicaments:
- Seguiment, anàlisi i col·laboració en la resolució dels processos electrònics:
- Prescripció electrònica assistida (PEA) a hospitalització.
- Planigrama d’administració de fàrmacs per a infermeria a hospitalització.
- Adequació de l’aplicatiu Dominion® i interrelació amb HCIS.
- Nova versió de Prescritools®.
- Millora de la qualitat
- Actualitzacions de les PNT d’acord amb l’evolució del sistema.
- Anàlisi i priorització de les dades del mapa d’indicadors de qualitat del Servei de Farmàcia.
- Àrea Pacient extern.
- Àrea Farmacotècnia.
- Valoració i seguiment nutricional del pacient amb Nutrició Artificial.
- Àrea d’exploració de dades.
- Àrea administrativa.
- Activitat tècnica.
- Dispensació i validació farmacèutica.
- Consolidació de la consulta externa d'Atenció Farmacèutica destinada als pacients externs amb medicació hospitalària (MHDA).
- Formació:
- Pla docent intraservei: facilitació de la formació continuada del personal tècnic.
- Assistència i realització de prova d’aprofitament dels tècnics.
- Impartició d’una sessió clínica mensual per un farmacèutic.
- Formació dirigida als tècnics en planificació d’administració horària de medicaments.
- Implementació de reunions generals de servei:
- Periodicitat setmanal.
- Objectiu: exposició de problemes de funcionament i proposta de millores del servei i de les accions que impliquen relacions amb d’altres serveis.
- Registre i seguiment de les millores.
- Adaptació del procediment d’adquisició de medicaments.
- Optimització dels medicaments exclosos de la CASS.